Płyn chłodniczy – co to jest?
Płyn chłodzący jest niezbędny do niezawodnej pracy silnika. Chroni silniki przed zamarzaniem podczas postoju, przegrzaniem podczas pracy i korozją wewnątrz silnika. Nowoczesne silniki zazwyczaj pracują cieplej ze względu na ich konstrukcję i materiały, co wymaga ulepszeń w technologii chłodzenia. Niektóre pojazdy parkują w ekstremalnie zimnych, ujemnych temperaturach, wymagających płynów, które nie zamarzają i nie uszkadzają silnika. Chłodziwo składa się z mieszaniny dwóch płynów – glikolu i wody dejonizowanej oraz specjalnych dodatków zapobiegających korozji. Stosowane w układzie chłodzenia pojazdu chronią silnik przed przegrzaniem i zamarznięciem.
Z czego składa się płyn chłodzący?
Płyn chłodzący silnik jest formułowany przez zmieszanie wody i glikolu wraz z inhibitorami korozji, które chronią elementy metalowe. Woda dejonizowana jest stosowana we wszystkich płynach chłodzących silnik, ponieważ skutecznie pochłania ciepło. Biorąc to pod uwagę, woda ma temperaturę zamarzania 0 stopni Celsjusza i wrze w temperaturze 100 stopni. Oznacza to, że sama woda nie wykona zadania.
Rodzaje płynów chłodzących
Konwencjonalny niskokrzemian
Jest to powszechnie nazywane płynem przeciw zamarzaniu. Ta jasnozielona ciecz fluorescencyjna zawiera krzemiany, związek soli, który zawiera zarówno cząsteczki krzemu, jak i tlenu, które działają jako rezystory w płynie, aby zwiększyć temperaturę wrzenia i obniżyć temperaturę krzepnięcia. Krzemian pokrywa również metalowe części maszyny, hamując korozję w systemie.
W pełni opracowany płyn chłodzący
Bardziej wyspecjalizowana forma płynu chłodzącego, która wykorzystuje SCA lub dodatkowe dodatki do chłodziwa, które są z założenia stosowane do ochrony jakości cylindrów przed stanem znanym jako kawitacja, problem, w którym wysokie ciśnienie w komorze powoduje perforację w czasie. W celu utrzymania skutecznego poziomu ochrony przed kawitacją, do mieszaniny należy okresowo dodawać NZK.
Chłodziwa o zwiększonej trwałości (ELC)
Stosowane głównie w pojazdach ciężarowych, ELC są syntetyzowane z właściwościami, które zapobiegają kawitacji wkładki (patrz w pełni opracowane płyny chłodzące). Te chłodziwa mogą być nitrowane (nitrowana technologia dodatków organicznych NOAT) w celu poprawy przepływu płynu lub bez azotanów (technologia dodatków organicznych, OAT) w zależności od wymagań OEM. NZK nie są wymagane, ale można dodać dodatki hamujące, aby przedłużyć żywotność chłodziwa.
Płyn chłodzący stale ewoluuje
Technologia silników stale się zmienia i ewoluuje, a różne odmiany są produkowane i używane na całym świecie. Z tego powodu technologia chłodziwa stale ewoluuje, aby sprostać wymaganiom rynków światowych. W miarę starzenia się płynu chłodzącego może ulec elektrolizie i rozwinąć kwaśny charakter. Jeśli nie uda się okresowo płukać układu i zmieniać płynu chłodzącego, może to spowodować erozję silnika i powiązanych z nim elementów. Zapoznaj się z sugestiami producentów płynu chłodzącego dotyczącymi częstotliwości wymiany płynu chłodzącego.
Korzyści z dodania wysokiej jakości płynu chłodzącego silnik do pojazdu znacznie przewyższają jego koszty.
– Zapobiega zamarzaniu chłodziwa podczas ekstremalnych temperatur zimą
– Podnosi temperaturę wrzenia chłodziwa.
– Przyczynia się do zmniejszenia rdzy silnika i korozji w układzie chłodzenia
– Wydłuża żywotność gumowych i plastikowych elementów układu chłodzenia
Ostrzeżenia o płynie chłodzącym
Płyn niezamarzający / chłodzący jest wyjątkowo trujący. Płyn chłodzący należy przechowywać w bezpiecznym miejscu, niedostępnym dla dzieci i zwierząt domowych. Zużyte środki przeciw zamarzaniu należy zutylizować w sposób bezpieczny dla środowiska. Zapoznaj się z etykietą ostrzegawczą producenta, aby bezpiecznie obchodzić się z niepożądanym płynem chłodzącym i usuwać go.