Aż 75% konsumentów w USA wykształciło w sobie nowe zachowanie zakupowe od początku pandemii – wynika z badania przeprowadzonego przez McKinsey&Company. Kolejne nadchodzace zmiany – związane z wycofaniem plików 3rd party cookie – sprawiają, że dla branży marketingowej zapowiada się interesujący czas. Marketingowcy będą musieli zmierzyć się z wyzwaniem związanym z odpowiednim dotarciem i targetowaniem contentu dla odbiorcy. Pomóc w tym może Customer Data Platform.
Boom (e)zakupów a CDP
Na początku stycznia br. w Polsce było zarejestrowanych prawie 44,5 tys. sklepów internetowych – czyli o 21,5 proc. więcej niż w 2020 – wynika z danych Bisnode A Dun & Bradstreet Company. Sektor e-commerce poprzez pandemię dokonał bardzo szybkiego skoku rozwojowego. Razem z nim ewoluowały oczekiwania konsumenta, którego doświadczenia czy emocje związane z marką są równie ważne jak sam produkt. Pomiędzy tymi wszystkimi zmianami musi odnaleźć się marketingowiec, który dodatkowo już pod koniec 2022 r. zostanie pozbawiony możliwości korzystania z plików 3rd party cookie. Personalizacja treści będzie jeszcze trudniejsza.
Po wycofaniu „ciasteczek” poprawne targetowanie reklam dla marketingowca może być wyzwaniem. Dlaczego to takie ważne? W badaniu firmy Adobe aż 66% konsumentów stwierdziło, że źle dopasowana reklama mogłaby powstrzymać ich od zakupu produktu. Z tego powodu jedną z odpowiedzi na zmartwienia marketerów jest wykorzystanie technologii Customer Data Platform, która jest oparta na danych zero i 1st party. Pomagają one w personalizacji oraz pozwalają wzbogacić doświadczenia zakupowe klientów – mówi Tomasz Korczyński, Ekspert ds. Technologii Marketingowych dla regionu Europy Wschodniej i Środkowej, Oracle. Informacje są gromadzone z wielu źródeł, filtrowane i łączone w czasie bliskim rzeczywistemu do jednego indywidualnego profilu użytkownika – dodaje.
Customer Data Platform to jedna z kilku technologii, która jest typowana na następcę „ciasteczek” trzeciej generacji. Jej przewagą jest to, że wykorzystuje zero i 1st party cookies, które zbierane są za zgodą użytkownika w kanałach własnych. Pozwalają one stworzyć profil potencjalnego odwiedzającego i odpowiednio dopasować wyświetlane mu reklamy.
Jakość rozwiązań CDP
Wzrost sektora e-commerce czy rozwój znaczenia doświadczenia cyfrowego sprawiły, że na rynku możemy spotkać coraz więcej technologii, których zadaniem jest wspierać marketingowca w codziennych zadaniach. Dobrym wyznacznikiem jakości tych rozwiązań są raporty niezależnych firm badawczych.
Co roku na rynku pojawia się raport Forrester Wave for Digital Experience Platforms. Próbuje on odpowiedzieć na pytanie, który z wiodących dostawców usługi Digital Experience Platform na rynku udostępnia specjalistom najbardziej kompletne narzędzie w tym sektorze. Z dumą możemy powiedzieć, że technologia Oracle Advertising and Customer Experience (CX), w skład której wchodzi rozwiązanie Customer Data Platform, była jednym z czterech liderów w zestawieniu – tłumaczy Tomasz Korczyński, Ekspert ds. Technologii Marketingowych dla regionu Europy Wschodniej i Środkowej, Oracle. Konkurencja w tym sektorze jest jednak coraz większa – producenci oprogramowania cały czas pracują nad coraz to lepszymi rozwiązaniami dla marketingowców – dodaje.