Branża e-commerce od początku istnienia opierała się na zdrowej rywalizacji z tradycyjnym handlem, jednak finalnie obie gałęzie połączyły swoje siły. W dużej mierze pozwoliło to stworzyć cały system usług opierający się na sprzedaży w różnym stopniu łączącej oba modele. Coraz bardziej dynamiczny rozwój branży e-commerce pozwala wdrażać nowe technologie i rozwiązania, które mają usprawnić dostarczanie przesyłek, ułatwić ich nadawanie czy skrócić czas od złożenia zamówienia do jego finalizacji.
Rozwój branży e-commerce
Rozwój e-commerce w dużej mierze napędzany jest nie tylko pojawiającymi się nowymi technologiami i usprawnieniami z zakresu logistyki, ale i rozwiązaniami związanymi z etyką prowadzenia działalności czy ochroną środowiska.
Za wyjątkowo dynamiczny rozwój e-handlu w ostatnim czasie odpowiada sytuacja wywołana pandemią COVID-19. Tzw. e-commerce 3.0, czyli nowa era prowadzenia działalności internetowej, zgodnie z prognozami ekspertów datującymi na 2013 rok miała być wprowadzana w życie stopniowo. Wydarzenia z przełomu 2019 i 2020 roku wymusiły jednak zdecydowane przyspieszenie wdrażania wielu rozwiązań.
Część usług dostępnych wyłącznie stacjonarnie, jak np. realizacja większości spraw urzędowych, zostało przeniesionych do wirtualnej sfery i pozostanie w niej na kolejne lata, rozwijając przy okazji swój nowy system funkcjonowania.
Artykuły na stronie https://webgenius.pl/technologia/ pozwolą Ci lepiej zrozumieć, jakie innowacje wdrażane są w branżę handlu internetowego, dlaczego realizację zamówień zleca się firmom zewnętrznym oraz co dają nam aplikacje obsługujące usługi e-commerce.
Rozwiązania technologiczne
Jednym z rozwiązań, które w widoczny sposób przynosi efekty i jest coraz częściej stosowane, nie tylko przez wielkich graczy, jest tzw. automatyzacja marketingu. Jest to rodzaj działań marketingowych, skupiający się na indywidualnym kliencie – na podstawie informacji o jego wyszukiwaniach, zakupionych przedmiotach i przeglądanych ofertach system, po ich skatalogowaniu, układa zindywidualizowaną ofertę i dostarcza ją klientowi, np. w postaci maila lub newslettera. Pozwala to na dotarcie z ofertą do większej grupy odbiorców, a jej prawidłowe dopasowanie może zapewnić sprzedaż większej ilości produktów. W głównej mierze jest on skupiony na interakcji z klientami różnymi kanałami, w większym stopniu niż miało to miejsce w przeszłości.
W 2020 roku gałąź marketingu, jaką jest e-mail marketing, stanowiła ponad 50% wszystkich wydatków w tym segmencie.
Kolejnymi rozwiązaniami wdrażanymi w e-handlu są te związane z działaniem stron internetowych i minimalizacja sytuacji, w których mogą pojawiać się przeciążenia, wynikające ze wzmożonego ruchu na stronach. Wiele przedsiębiorstw stawia również na tworzenie swoich aplikacji, w których wygodnie zrobisz zakupy i opłacisz przesyłkę, będziesz mógł ją śledzić oraz zostaniesz poinformowany o tym, kiedy ma przyjść, a nawet zwrócisz produkt, z którego nie jesteś zadowolony.
Innym rozwiązaniem technologicznym jest zastępowanie nadań bezpośrednich przesyłkami dostarczanymi do automatów paczkowych – pozwalają one na odbiór przesyłki wtedy, kiedy masz na to czas oraz pozwalają zmniejszyć emisje CO₂. Dodatkowo niektóre firmy decydują się na korzystanie z samochodów elektrycznych, które nie generują spalin.