psychologia mody

Psychologia mody. Czego się spodziewać?

Psychologia to bardzo obszerna dziedzina, która opisuje i wyjaśnia mechanizmy zachodzące w różnych sferach naszego życia. Możemy wyróżnić psychologię kliniczną, sądową lub pracy. Zapewne każdy z nas intuicyjnie zróżnicowałby te obszary. Do tego klasycznego zestawu coraz częściej dopisuje się kolejne nazwy powstające w wyniku rodzących się potrzeb współczesnego człowieka. W taki właśnie sposób zrodził się nowy obszar,  jakim jest psychologia mody.

Jest to bardzo młoda dziedzina, która zdaje się mieć ogromny potencjał. W Polsce nie znajdziemy jeszcze takiej specjalizacji w żadnej uniwersyteckiej ofercie, ale w innych krajach już istnieje taka możliwość. Przykładem jest University of the Arts London oferujący studia o takim kierunku, które są akredytowane przez British Psychological Society. Program tych studiów przewiduje podstawę podobną do kierunku, jakim jest psychologia, ale z rozbudowaną częścią dotyczącą szeroko pojętej mody.

Czym zajmuje się psychologia mody?

Do udzielenia odpowiedzi na to pytanie niezbędne jest wcześniejsze rozróżnienie dwóch terminów, które wbrew pozorom nie są synonimami. Mowa o wyrazach „moda” i „styl”. Mówiąc o modzie, możemy odnieść się do stylu życia, ubioru lub danego zachowania, które jest spopularyzowane przez określoną grupę i naśladowane przez społeczeństwo. Moda zazwyczaj objawia się jako zjawisko krótkotrwałe. Inaczej jest ze stylem, który jest zindywidualizowany i odpowiada na określone potrzeby jednostki. Poprzez styl wyrażana jest nasza osobowość, a niekiedy nawet podejście do życia. Idąc tym tokiem myślenia, można dojść do wniosku, że psychologia ma więcej wspólnego ze stylem aniżeli z modą. Niemniej jednak w potocznym rozumieniu przyjęło się nazewnictwo – psychologia mody.

Psychologia mody bazuje na dorobku psychologii akademickiej, która zajmuje się badaniem wpływu różnych czynników na zachowanie człowieka. W tym przypadku to badania skupiające się na zależnościach pomiędzy strojem lub wyglądem zewnętrznym a szeroko pojętym dobrostanem psychicznym.

Naukowcy przeprowadzili szereg badań, które wskazują, że kolor ma wpływ na nasze emocje. Przykładowo, kolor czerwony wpływa na określenie atrakcyjności seksualnej płci przeciwnej. Wykonano badanie na grupie mężczyzn, którzy deklarowali, że kolor nie ma dla nich znaczenia w ocenie atrakcyjności kobiet, a jednak okazało się, że ci sami mężczyźni uznali za atrakcyjniejsze kobiety w czerwieni.

Inny eksperyment dowiódł, że dotyk tkaniny, przekładający się na komfort, ma wpływ na nasze emocje. Według raportu P&G Future Fabrics 70% badanych deklaruje, że wygodne ubranie daje im więcej energii do działania, a 62% wskazuje, że swobodny strój zwiększa ich pewność siebie.

Psychologia mody wykorzystuje wyniki podobnych badań we współpracy z firmami odzieżowymi, które tworzą trendy, wychodząc naprzeciw potrzebom klientów. Po uzyskaniu powyższych badań można by się spodziewać, że trendem mogą być ubrania sportowe, które zapewniają ceniony przez badanych komfort.

Jak wygląda praca psychologa mody?

Psycholog mody wykorzystuje wiedzę teoretyczną do pracy praktycznej ze swoimi klientami. Pomaga im budować wizerunek, który jest spójny z ich własnym „ja”, i znaleźć indywidualny styl pasujący do ich osobowości. Posiada szereg narzędzi psychologicznych, które w pierwszej kolejności mają pomóc wydobyć wiedzę o samym sobie, o swojej osobowości, potrzebach i możliwościach, a następnie skupić się na odnalezieniu własnego stylu. Styl nie zawsze musi iść w parze z modą. Nie musi mieć też nic wspólnego z wiekiem, pieniędzmi, urodą czy figurą.  Chodzi o to, aby klient czuł się komfortowo, a ubiór był spójny z jego wnętrzem. Każdy z nas ma swój indywidualny styl, który wyraża nas samych.  Jeśli jeszcze go nie odkryliśmy, to wszystko przed nami!

Jakie korzyści płyną z szukania własnego stylu?

Pewność siebie

Kiedy czujemy się dobrze we własnej skórze (a strój często jest naszą „drugą skórą”), to zwiększa się nasza pewność siebie, która dodaje nam odwagi i śmiałości. Pozwala nam uwierzyć, że posiadając określone umiejętności i cechy, jesteśmy w stanie wiele osiągnąć.  Ta cecha jest niezwykle przydatna zarówno w naszym życiu prywatnym, jak i zawodowym. Pomaga podejmować ryzykowniejsze decyzje, wychodzić ze sztywnych schematów  i realizować swoje plany i cele.

Relacje międzyludzkie

Wygląd zewnętrzny bez wątpienia wpływa również na jakość naszych relacji i w wielu przypadkach decyduje o naszym losie. Pierwsze wrażenie, jakie wywieramy na przykład na rozmowie rekrutacyjnej, ma wpływ na jej przebieg i pośrednio rezultat. Oczywiście składa się na niego dużo więcej czynników, takich jak poziom wiedzy czy posiadane umiejętności, ale nasz strój także jest jedną ze składowych.

Ubiór jest także ważnym determinantem podczas zawierania nowych znajomości. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że to właśnie strój wyraża naszą osobowość. Osoby ekstrawertyczne chętniej sięgają po kolorowe i rzucające się w oczy kombinacje, podczas gdy introwertycy pokuszą się o wybranie stonowanych barw bieli, beżu czy czerni. Oczywiście od każdej reguły znajdzie się wyjątek i wcale nie jest powiedziane,  że introwertyk nie założy jaskrawego koloru, a ekstrawertyk nie sięgnie po pastele.

Szansa na lepsze poznanie siebie

Zgadzam się całkowicie z Marią Młyńską, autorką książki „Warsztaty stylu”, która twierdzi, że poszukiwanie stylu jest indywidualną sprawą. Ciężko, aby inna osoba powiedziała nam, jaki mamy styl. Musimy go odnaleźć sami! To jednak wymaga od nas wysiłku, poświęcenia i czasu. Jeśli skupimy się na tym procesie, może być on bardzo rozwojowy. Podczas poszukiwania własnego stylu zagłębiamy się w swoje potrzeby, upodobania, przekonania  i ograniczenia. To z nimi trzeba stoczyć pojedynek i ostatecznie ugruntować swoje własne podejście pozbawione stereotypów lub wpływu innych ludzi.

Podsumowanie

Znalezienie własnego stylu zdaje się bardzo ważną częścią naszego życia. Stanowi on bowiem naszą osobistą wizytówkę, którą nosimy nieustannie i prezentujemy każdego dnia. Często jest odbierana na poziomie podświadomości. Oznacza to, że w niezupełnie świadomy sposób reagujemy na to, jak wygląda druga osoba, i odpowiednio do tego się zachowujemy. Oczywiście to, jakie wartości wyznajemy, jaką osobowość posiadamy i jakimi umiejętnościami się odznaczamy, stanowi niepodważalną podstawę tego, kim jesteśmy. Niemniej jednak możemy to podkreślić i wzmocnić naszym ubiorem. Warto wziąć to pod uwagę i zastanowić się, jak to wygląda u nas. Jeżeli czujemy taką potrzebę, to może dobrym pomysłem będzie konsultacja z psychologiem mody, który nie tylko pomoże nam wybrać odpowiednie ubrania, ale przede wszystkim popracuje nad naszym wnętrzem.

A Ty? Czy dobrze się czujesz w swojej drugiej skórze?

Jeśli szukasz pomocy w tym zakresie, to zapraszam Cię na mój profil na Instagramie, gdzie dzielę się wskazówkami i inspiracjami dotyczącymi psychologii mody.