Węch

MINDFULNESS DLA ZMYSŁÓW. 5 DNIOWE WYZWANIE

Mindfulness (uważność) można ćwiczyć na różne sposoby. Właściwie posłużyć ku temu może nam każda czynność, której w danym momencie się podejmujemy. Mindfulness to pełna obecność w bieżącej chwili. Życie tu i teraz.

Żeby w pełni żyć i przeżywać zostaliśmy obdarzeni 5 zmysłami- wzrokiem, słuchem, smakiem, węchem i dotykiem. Mindfulness to korzystanie z tych zmysłów. Odbieranie doznań, które dzięki nim do nas płyną. Czasami pochłonięci ogarnianiem rzeczywistości w tempie przyspieszonym nawet nie zauważamy tych doznań. Nie widzimy, która jest godzina, mimo iż spoglądamy na zegarek. Słyszymy, ale nie słuchamy.  Nie czujemy smaku jedzenia, które na prędce pochłaniamy. Nie czujemy zapachu kawy, którą rano wypijamy w biegu z plastikowego kubka. Nie czujesz ciepła  kota, który beztrosko rozsiadł Ci się na kolanach.

Dlatego, żeby troszkę podkręcić nasze odczuwanie Świata i żyć pełniej, proponuję Wam 5 dniowe wyzwanie na wyostrzenie zmysłów w duchu mindfulness.

Każdego dnia, trzeba podjąć się krótkiego ćwiczenia, podczas którego będziemy koncentrować się na doznaniach płynących z naszych zmysłów. Jeden dzień na wyostrzenie jednego zmysłu. Pobudzenie go i odczucie głębiej, tego co się TERAZ dzieje. Startujemy?

Dzień 3.

WĘCH– Co czujesz? Ostatnie badania nad zdolnościami ludzkiego nosa donoszą, że człowiek może rozróżniać ponad bilion różnych kompozycji zapachowych! Na ogół jednak ograniczamy się do 2- 5 tys. woni, a i tak ich identyfikację i nazywanie zostawiamy profesonalistom.

Ćwiczenie: Dzisiaj podczas wykonywania różnych czynności w ciągu dnia postaraj się skupić na zapachach, które wyczuwasz. Szukaj ich wszędzie: biorąc prysznic, czy relaksującą kąpiel w wannie, przygotowując kolację dla całej rodziny, wieszając pranie, kosząc trawnik, przechodząc obok straganu kwiaciarki, czy skrapiając szyję Twoimi ulubionymi perfumami. Może lubisz czuć zapach powietrza po deszczu?Poczuj te wszystkie zapachy. Odróżniaj je i identyfikuj emocje jakie Ci wtedy towarzyszą. Rozpoznawaj po zapachu. Zapamiętuj zapachy, które działają na Ciebie kojąco i te które pobudzają Cię do działania. Przez jeden dzień bądź swoim nosem.

Zaproponowane ćwiczenia możecie dowolnie do siebie dopasowywać imodyfikować według upodobań. Podałam Wam przykłady, z których możecie skorzystać chcąc nieco rozhulać swoje zmysły. Jeżeli wolicie ćwiczyć zmysł słuchu, włączając muzykę klasyczną, zamiast wsłuchiwać się w dźwięki przyrody, nie ma w tym nic złego. Przeciwnie- brawo za inicjatywę. Wszystko zależy od Waszej interpretacji i wyobraźni. Wszystkie chwyty dozwolone, w dążeniu do bardziej uważnego, mindful życia.

Jeżeli po zakończeniu naszego 5 dniowego wyzwania będziecie mieli ochotę na dalsze pobudzanie zmysłów, zapraszam również do lektury mojego artykułu dla Portalu Yogi- „Wyprowadź swoje 5 zmysłów na spacer”, w którym proponuję rozbudzanie wszystkich zmysłów podczas spaceru. Tymczasem- Niech moc Waszych zmysłów będzie z Wami.

Jak się ma Wasz zmysł węchu?