Smak

MINDFULNESS DLA ZMYSŁÓW. 5 DNIOWE WYZWANIE

Mindfulness (uważność) można ćwiczyć na różne sposoby. Właściwie posłużyć ku temu może nam każda czynność, której w danym momencie się podejmujemy. Mindfulness to pełna obecność w bieżącej chwili. Życie tu i teraz.

Żeby w pełni żyć i przeżywać zostaliśmy obdarzeni 5 zmysłami- wzrokiem, słuchem, smakiem, węchem i dotykiem. Mindfulness to korzystanie z tych zmysłów. Odbieranie doznań, które dzięki nim do nas płyną. Czasami pochłonięci ogarnianiem rzeczywistości w tempie przyspieszonym nawet nie zauważamy tych doznań. Nie widzimy, która jest godzina, mimo iż spoglądamy na zegarek. Słyszymy, ale nie słuchamy.  Nie czujemy smaku jedzenia, które na prędce pochłaniamy. Nie czujemy zapachu kawy, którą rano wypijamy w biegu z plastikowego kubka. Nie czujesz ciepła  kota, który beztrosko rozsiadł Ci się na kolanach.

Dlatego, żeby troszkę podkręcić nasze odczuwanie Świata i żyć pełniej, proponuję Wam 5 dniowe wyzwanie na wyostrzenie zmysłów w duchu mindfulness.

Każdego dnia, trzeba podjąć się krótkiego ćwiczenia, podczas którego będziemy koncentrować się na doznaniach płynących z naszych zmysłów. Jeden dzień na wyostrzenie jednego zmysłu. Pobudzenie go i odczucie głębiej, tego co się TERAZ dzieje.

Dzień 4.

SMAK– Jemy za szybko i zbyt nieuważnie. Nie gryziemy jak należy i nie dajemy naszym kubkom smakowym zadziałać jak trzeba. Gdy byłam mała, Tata zawsze mi powtarzał: „Pomału jedz i długo gryź”- dzisiaj słyszę w tych słowach mindfulnessową mądrość. Uwielbiam jeść i czuć prawdziwy smak jedzenia. Całkowicie inne doznanie, niż pochłanianie drożdżówki w drodze na przystanek.

Ćwiczenie: Wybierz jeden z posiłków, który spożywasz w ciągu dnia, podczas którego pobudzisz swój zmysł smaku i docenisz w pełni jego walory smakowe. Dla przykładu niech będzie śniadanie. Już przygotowując rano zdrowy start dnia wyczuwaj jakie zapachy pojawiają się w Twojej kuchni: gorący aromat kawy, świeżo skrojony zielony ogórek, pachnące pieczywo. Zmysł smaku połączony jest z węchem, dlatego aby w pełni poczuć smak, trzeba też zwracać uwagę na zapach. Postaraj się tak zaplanować poranek, aby się nie spieszyć. Poczuj smak pierwszego łyka kawy, chrupkość świeżej bagietki i maślanego masła ;) Idealną truskawkowość „maminych konfitur” i orzeźwiającą moc świeżo wyciśniętego z pomarańczy soku. Zjedz śniadanie, które zapamiętasz. Zapamiętuj smaki, które poczujesz.  

Zaproponowane ćwiczenia możecie dowolnie do siebie dopasowywać imodyfikować według upodobań. Podałam Wam przykłady, z których możecie skorzystać chcąc nieco rozhulać swoje zmysły. Jeżeli wolicie ćwiczyć zmysł słuchu, włączając muzykę klasyczną, zamiast wsłuchiwać się w dźwięki przyrody, nie ma w tym nic złego. Przeciwnie- brawo za inicjatywę. Wszystko zależy od Waszej interpretacji i wyobraźni. Wszystkie chwyty dozwolone, w dążeniu do bardziej uważnego, mindful życia.

Jeżeli po zakończeniu naszego 5 dniowego wyzwania będziecie mieli ochotę na dalsze pobudzanie zmysłów, zapraszam również do lektury mojego artykułu dla Portalu Yogi- „Wyprowadź swoje 5 zmysłów na spacer”, w którym proponuję rozbudzanie wszystkich zmysłów podczas spaceru. Tymczasem- Niech moc Waszych zmysłów będzie z Wami.

Który z dotychczasowych zmysłów najtrudniej uczy się uważności?