tiko-giorgadze-250881

MINDFULNESS DLA ZMYSŁÓW. 5 DNIOWE WYZWANIE

Mindfulness (uważność) można ćwiczyć na różne sposoby. Właściwie posłużyć ku temu może nam każda czynność, której w danym momencie się podejmujemy. Mindfulness to pełna obecność w bieżącej chwili. Życie tu i teraz.

Żeby w pełni żyć i przeżywać zostaliśmy obdarzeni 5 zmysłami- wzrokiem, słuchem, smakiem, węchem i dotykiem. Mindfulness to korzystanie z tych zmysłów. Odbieranie doznań, które dzięki nim do nas płyną. Czasami pochłonięci ogarnianiem rzeczywistości w tempie przyspieszonym nawet nie zauważamy tych doznań. Nie widzimy, która jest godzina, mimo iż spoglądamy na zegarek. Słyszymy, ale nie słuchamy.  Nie czujemy smaku jedzenia, które na prędce pochłaniamy. Nie czujemy zapachu kawy, którą rano wypijamy w biegu z plastikowego kubka. Nie czujesz ciepła  kota, który beztrosko rozsiadł Ci się na kolanach.

Dlatego, żeby troszkę podkręcić nasze odczuwanie Świata i żyć pełniej, proponuję Wam 5 dniowe wyzwanie na wyostrzenie zmysłów w duchu mindfulness.

Każdego dnia, trzeba podjąć się krótkiego ćwiczenia, podczas którego będziemy koncentrować się na doznaniach płynących z naszych zmysłów. Jeden dzień na wyostrzenie jednego zmysłu. Pobudzenie go i odczucie głębiej, tego co się TERAZ dzieje.

Dzień 5.

DOTYK– jeśli znacie filmową Amelię, którą ja uwielbiam, na pewno kojarzycie scenę z filmu, w której Amelia zanurza rękę w worku z grochem, tylko po to, aby poczuć jego strukturę, kształt, żeby w tym jednym momencie skupić się na odczuciach jakie płyną z dotykania rzeczy. Inni wolą głaskać koty, albo przytulać się do drzew. Co kto lubi…

Ćwiczenie: Może spróbujemy pobawić się piaskiem na plaży, albo w przydomowej piaskownicy razem z dziećmi? Weź piasek w ręce i przesypuj między palcami, poczuj delikatne łaskotanie drobnych kamyczków i drapanie tych ostrzejszych. Zmocz piasek wodą i spróbuj uformować jakiś kształt. Zauważ jak zmieniło się odczuwanie tego samego piasku w dłoniach. Na koniec zabawy opłucz ręce w morzu, czy ogrodowym wężem. Czujesz jak krople wody przyjemnie stymulują twój zmysł dotyku? Wracaj do takich zabaw jak najczęściej.

Zaproponowane ćwiczenia możecie dowolnie do siebie dopasowywać i modyfikować według upodobań. Podałam Wam przykłady, z których możecie skorzystać chcąc nieco rozhulać swoje zmysły. Jeżeli wolicie ćwiczyć zmysł słuchu, włączając muzykę klasyczną, zamiast wsłuchiwać się w dźwięki przyrody, nie ma w tym nic złego. Przeciwnie- brawo za inicjatywę. Wszystko zależy od Waszej interpretacji i wyobraźni. Wszystkie chwyty dozwolone, w dążeniu do bardziej uważnego, mindful życia.

Jeżeli po zakończeniu naszego 5 dniowego wyzwania będziecie mieli ochotę na dalsze pobudzanie zmysłów, zapraszam również do lektury mojego artykułu dla Portalu Yogi- „Wyprowadź swoje 5 zmysłów na spacer”, w którym proponuję rozbudzanie wszystkich zmysłów podczas spaceru. Tymczasem- Niech moc Waszych zmysłów będzie z Wami.

Jakie są wasze wrażenia po tym tygodniowym wyzwaniu? Czy wasza uważność wskoczyła na wyższy poziom? Czekamy na komentarze.