Jak „sięgać po to,  co chcemy, nie raniąc przy tym innych”? Asertywność w praktyce

            Wyobraźmy sobie sytuację, kiedy to mama bardzo nieśmiałego chłopca, mającego trudności w nauce i relacjach z rówieśnikami próbuje uzyskać dla niego wsparcie, tymczasem osoby za to odpowidzialne nie dają jej nawet dojść do głosu, zarzucając synowi złe zachowanie w stosunku do nauczycieli. Albo przytłoczoną młodą dziewczynę pracującą w dziale reklamacji, która dzień pracy spędza na bombardowaniu przez klientów pretensjami o wadliwy towar i zrzucaniu na nią odpowiedzialności za czyjeś błędy w produkcji. Wydawałoby się, że o asertywności wiemy wiele, w końcu to słowo powtarzające się wielokrotnie na przestrzeni ostatnich lat. Dlaczego w takim razie wciąż mamy trudność, aby wcielić ją we własne życie?

            Robię mały test. Pytam osób w moim otoczeniu, czym według nich jest asertywność. „Umiejętność mówienia nie, łatwość mówienia głośno o swoich racjach, świadomość swoich praw i umiejętność ich egzekwowania” – usłyszałam. I tu się już pojawia częściowa odpowiedź. My zwyczajnie rozumiemy definicję asertywności w sposób niepełny – zapominamy bowiem o drugiej stronie. Bo czy osoba, która zakrzyczy kogoś w dochodzeniu do swoch praw będzie asertywna, czy może po prostu niemiła, a nawet agresywna? Jak zaznaczają autorzy książki „Asertywność”, Robert Alberti i Michael Emmons, „agresja i asertywność często są mylone, ale są to zupełnie różne zachowania. Asertywność nie sprowadza się do pomiatania innymi ludźmi, kwestionowania ich praw czy znęcania się nad nimi – asertywność odzwierciedla prawdziwą troskę o prawa KAŻDEGO człowieka”.

            Jak zatem skutecznie wyrazić siebie, jednocześnie okazując szacunek i dobrą wolę innym? Zachęcamy do sięgnięcia po program zawarty w bestsellerowym poradniku wydawanym nieustannie od prawie pięciu dekad, zwłaszcza, że mamy do czynienia z nowym wydaniem i nowymi wskazówkami. „Asertywność” Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego to całościowy trening, przez który można przejść absolutnie samodzielnie, nie wydając krocia na drogie kursy, dzięki którym można uzyskać ten sam efekt.   Dzięki niemu:

  • popracujesz nad lękiem odczuwanym w kontaktach z innymi
  • skupisz się na zaspokajaniu i skuteczniejszym wyrażaniu własnych potrzeb, będąc w zdrowym kontakcie ze swoimi emocjami
  • zaczniesz nawiązywać relacje oparte na równości
  • nauczysz się jak wyznaczać granice, zarówno w związkach, jak i w życiu
  • opanujesz umiejętności pozwalające stosować asertywność w życiu codziennym

Ta książka to przede wszystkim praktyka. Opanuj ją, a zaczniesz korzystać z życia tak, jak tego chcesz, nie robiąc przy tym krzywdy innym.