4 sposoby na majówkowy odpoczynek

Weekend majowy trwa i wiele osób zrobiło sobie wolne. Niestety urlop nie zawsze oznacza, że potrafimy się wyłączyć i przełączyć na tryb odpoczynek. Jak tego dokonać, spróbuj wprowadzić te punkty.

  1. Zostaw pracę w pracy

Ciągłe myślenie o pracy, o tym co jest do zrobienia nie pomoże Ci się zregenerować. Spróbuj poinformować współpracowników, że masz urlop i będziesz poza zasięgiem. Jeżeli to możliwe nie zabieraj ze sobą laptopa, którego widok może powodować, że będzie Cię korciło, aby sprawdzić pocztę, dokończyć zaległości. Podobnie z telefonem. Postaraj się nie odbierać telefonów służbowych w trakcie Twojego wolnego. Wyobraź sobie, że odbierając telefon okradasz siebie i swoich bliskich z chwil, które możecie spędzić razem. Tym bardziej, że czasu dla siebie i swoich bliskich mamy niewiele. Zupełnie inaczej wraca się do pracy, kiedy od niej faktycznie odpoczniemy. I nie muszą to być długie tygodnie, czasami wystarczy kilka dni na zdrową regenerację.

  1. Przebywaj, jak najwięcej na świeżym powietrzu

Spędzamy wiele godzin w zamkniętych pomieszczeniach, dlatego tak istotne jest, aby dotleniać się najczęściej, jak to możliwe. Zrób sobie spacer. Jest wiosna, zobacz jak budzi się życie, ile zapachów miesza się w powietrzu. Daj sobie szansę, aby doświadczyć tego, co natura nam daje. Weź głęboki oddech, zatrzymaj się na chwilę w jednym miejscu, aby odkryć, jak życie w zgodzie z naturą toczy się wokół nas. Ty również jesteś jego częścią. Jest tyle możliwości spędzenia wolnego czasu na dworze. Nie zamykaj się w czterech ścianach z włączonym telewizorem, laptopem czy telefonem. Masz okazję znów poczuć się jak dziecko, czyli spontanicznie, beztrosko. Nie odbieraj sobie tej szansy.

  1. Nie traktuj urlopu jak kolejnego zadania. Nie stawiaj sobie zbyt wysokich wymagań

Nie oczekuj od siebie, że pierwsza godzina urlopu już ma być wypełniona po brzegi. Jeżeli potrzebujesz odpocząć to zbyt napięty grafik atrakcji będzie wywoływał spięcie. Natomiast niemożliwość zrealizowania wszystkich punktów może budzić frustrację. Jeżeli w planach masz nadrobienie zaległości może to sprawiać, że będziesz narzucać sobie szybkie tempo. Bo przecież tyle jest jeszcze do zrobienia. Tutaj ważna jest spontaniczność, wsłuchanie się w swoje potrzeby. Oczywiście na to potrzebujesz trochę czasu, aby przestawić się zupełnie na inny tryb. Czasami na urlopie funkcjonujemy dokładnie tak samo, jak byśmy byli w pracy. Taki urlop może nie przynieść nam wyczekiwanego relaksu. Nie jesteś w pracy, więc jest wiele rzeczy, których nie musisz robić. Pozwól sobie na robienie nic. Wstań później z łóżka niż na co dzień, poleż sobie, porozglądaj się. Przede wszystkim się nie śpiesz. Nikt i nic Cię nie goni.

  1. Zwolnij swoje tempo

Masz cały czas włączone zielone światło. Zdążysz. Pozwól sobie na wolniejsze jedzenie. Przygotuj sobie śniadanie, zjedz w miejscu, które lubisz. Zrób coś na, co od dawna miałeś ochotę. Czujesz, jakie to jest inne, wyjątkowe, jak uruchamiają się endorfiny. A może by tak wspólnie z bliskimi przygotować jakiś posiłek i razem go zjeść. Twoje zwolnienie może wpłynąć na Twoich bliskich, którzy mogą również iść w Twoje ślady. Jeżeli masz dzieci to modelujesz w nich sposób odpoczywania, regenerowania się. Wiem, że chcesz dla swoich dzieci jak najlepiej, dlatego pokaż im na swoim przykładzie, że odpoczynek jest możliwy. Widzisz, jak uśmiechają się Twoje dzieci, choć na chwilę się na nich zatrzymaj i zachowaj ten obrazek w sobie. Będziesz miał do czego wracać w kryzysowych chwilach podczas pracy.

Jeśli masz swoje sprawdzone sposoby ma odpoczynek to śmiało wprowadzaj je w swoje życie. W końcu Ty wiesz najlepiej, czego potrzebujesz. Jeżeli pomimo prób zregenerowania się cały czas odczuwasz zmęczenie zachęcam się do skorzystania z pomocy psychoterapeuty.

Jakie są wasze sposoby na efektywny wypoczynek?