1recenzja
ADHD może budzić wiele emocji – dla wielu osób to problem wymyślony, nieistniejący. Dla wielu to wymówka dla nicnierobienia czy lenistwa. Można usłyszeć również, że ADHD jest synonimem dzieciństwa, a my, dorośli szukamy sposobów na odebranie dzieciom tego, co najpiękniejsze.
 
A jednak problem istnieje – ADHD, rzetelnie zdiagnozowane i zrozumiane, jest zaburzeniem, które ogranicza i utrudnia funkcjonowanie chorego w wielu dziedzinach życia. Do triady objawów ADHD należą zaburzenia uwagi, nadmierna impulsywność (lub deficyt hamowania) oraz nadmierna aktywność (nadruchliwość) – nie oznacza to, że człowiek z ADHD to ten, który miewa problemy z koncentracją, jest energiczny czy ekspresyjny. Nie – zaburzenie to nie daje radości życia ani nie wzmacnia motywacji. Sprawia raczej, że chory przeżywa wiele trudności, jego relacje społeczne nie są satysfakcjonujące, a ADHD jest dla niego źródłem stresu i cierpienia.
W styczniu Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne wydało dwie wyjątkowe książki – Poskromić ADHD. Poznawczo-behawioralna terapia dorosłych. Wydawnictwo proponuje podręcznik dla terapeuty, zawierający wskazówki, porady i narzędzia do wykorzystania podczas pracy z ADHD oraz podręcznik dla pacjenta, dzięki któremu każdy zmagający się z zaburzeniem, może dbać o swoją terapię. Metoda przedstawiona w książkach opiera się o podejście poznawczo-behawioralne i dba o wykształcenie przez chorego nawyków, które skutecznie poskramiają ADHD. Dzięki 12 sesjom terapeutycznym osoba pracująca nad swoim zaburzeniem, ma okazję do przejęcia odpowiedzialności za efekty swoich działań i korzysta ze wsparcia terapeuty – takie połączenie może działać bardzo dobrze po zakończeniu sesji.
Za nami lektura i analiza podręczników, które proponuje GWP – trudno byłoby nie wyciągnąć z metody kilku strategii działania, które mogą pomóc w walce ze standardowymi objawami ADHD. Z pewnością zauważą Państwo, że te propozycje będą działać nie tylko w przypadku zaburzenia, ale i u osób, które mają trudność z realizowaniem swoich celów. Zapraszamy zatem do przejrzenia listy 3 nawyków, które mogą pomóc w poskromieniu ADHD.

 3 nawyki, które mogą pomóc w poskromieniu ADHD

 
1. Zapisywanie – wszystkiego, co ważne.
Nieprzyjemne wrażenie, że otacza nas mnóstwo niezrealizowanych zadań, zobowiązań i pilnych spraw do załatwieniam jest źródłem wielkiego stresu. Nietrudno zatem wyobrazić sobie efekty takiej sytuacji: może pojawić się lęk, strach, somatyczne objawy przerażenia, myślenie katastroficzne i mnóstwo innych skutków, które uniemożliwiają działanie.
Jedną ze strategii radzenia sobie z sytuacją, ale i z samym ADHD (między innymi z problemem z koncentracją) jest nawyk zapisywania spraw do załatwienia. 
JAK? Zadbaj o to, aby mieć przy sobie notatnik, w którym zapiszesz listy zadań, pomysły, przypomnienia, informacje o tym, co koniecznie trzeba załatwić. Niech Twój notes stanie się bezpiecznym miejscem dla wszystkich Twoich spraw – to w nim zamieścisz to, co ważne, o niczym nie zapomnisz i stworzysz sobie możliwość sprawdzania tego, co jeszcze czeka na Twoje działanie. Zadbaj o to, aby zastąpić stres wynikający z nawału obowiązków, kontrolą tego, co powinieneś wykonać.
 
2. Wykorzystywanie metody budzikowej.
Rozproszenie uwagi jest trudnym aspektem zaburzenia, który wymaga wysiłku i poszukiwania odpowiedniej dla chorego taktyki. Każdy chory ma inny czas skupienia – warto zatem zadbać o to, aby wykorzystać swoje zasoby tak, aby zauważać budujące efekty. Ciekawą metodą jest zmierzenie czasu koncentracji na nielubianym, a następnie wydłużaniu go przy pomocy najprostszych narzędzi – na przykład budzika.
JAK? Po zmierzeniu czasu koncentracji na zadaniu, dodaj do niego kilka dodatkowych minut. Ustaw sobie budzik, usuń wszelkie możliwe rozpraszacze, ogranicz szansę na pojawienie się dystraktorów (na przykład wyłączając możliwość otwierania niektórych stron w sieci, wyłączenie telefonu, posprzątanie biurka) i przystąp do pracy nad zadaniem. 
 
 
3. Korzystanie z systemu małych kroków.
Łatwo wpędzić się w trudne emocje wynikające z objawów ADHD – poczucie przytłoczenia, obniżona motywacja, lęk związany z różnymi sferami życia. Niszczące przekonania na własny temat (o własnym lenistwie, braku konsekwencji) równiez nie wpływają pozytywnie na nastawienie i postrzeganie własnej sytuacji. Zadbaj zatem o to, aby nie stawiać przed sobą wielkich zadań do zrealizowania – wykorzystaj metodę małych kroczków i powoli realizuj swoje plany.
JAK? Wyobraź sobie, że tym razem chcesz przeprowadzić wielkie wiosenne porządki – możesz zacząć dość chaotycznie, działać intensywnie przez chwilę, rozpraszać się, nie realizować żadnego planu, a w rezultacie skończyć pracę, zatapiając się w bałaganie. Możesz również założyć, że każdego dnia zajmiesz się inną sferą domu, niewielką (na przykład przeznaczysz na to 30 minut), która nie pogrąży Cię w chosie. Metoda tego typu pokazuje Ci Twoją własną skuteczność i daje szansę na doprowadzenie planu do końca.
*dokładne opisy metod i inne skuteczne strategie, które wpływają na sposób radzenia sobie z ADHD znajdują się w obu podręcznikach. Część dla terapuety zawiera również wskazówki, które ułatwiają pracę z pacjentami, którzy przeżywają większe trudności i nie radzą sobie z kolejnymi sesjami, które przewiduje metoda.
Poskormić ADHD. Poznawczo-behawioralna terapia dorosłych. to bardzo wartościowa pozycja zarówno dla terapeutów, jak i dla osób zmagających się z zaburzeniem. To metoda, która nie ingeruje w żaden sposób w farmakoterapię – jest raczej jej uzupełnieniem. Ponadto, w przypadku osób, u których leki nie dają spodziewanych efektów, stanowi alternatywę znacznie ograniczającą objawy zaburzenia. Podręczniki zawierają tabele do mierzenia efektywności działań, informacje o diagnostyce i autodiagnozie, ćwiczenia i zadania, które krok po kroku wyposażają pacjenta w oręże w walce z ADHD. Lektura obowiązkowa, bo praktyczna i niezwykle interesująca.